معارف اسلامیمناسبت های اسلامی

سالروز وفات بزرگ سادات رضوی، حضرت موسی بن مبرقع(علیه السلام)

به مناسبت سالروز وفات حضرت موسی مبرقع در خدمت همه عاشقان اهل بیت(ع) بویژه سادات رضوی و تقوی، نقوی و برقعی تسلیت و تعزیت عرض می نماییم.

سالروز وفات بزرگ سادات رضوی، حضرت موسی بن مبرقع(علیه السلام)

حضرت موسی مبرقع در سال 214 هجری قمری، در شهر مدینه منور متولد شد و 22 ربیع الثانی، در سال 296 هجری قمری، در شهر مقدس قم از دنیا رحلت فرمود.

به مناسبت سالروز وفات حضرت موسی مبرقع در خدمت همه عاشقان اهل بیت(ع) بویژه سادات رضوی و تقوی، نقوی و برقعی تسلیت و تعزیت عرض می نماییم.

بمناسبت سالروز وفات آن بزرگوار، برای معرفت بیشتر برخی از گوشه های زندگی و ویژگی های ایشان ذکر می گردد:

خصوصیات حضرت موسی مبرقع(ع):

  • حضرت موسی مبرقع فرزند بلافصل امام جواد(ع)و برادر تنی امام هادي(ع) است لذا یکی از امام زاده عظیم الشأن می باشد. (محيطي اردكاني، احمد، سبزپوشان، ص 76 و 77؛ فيض، گنجينه آثار قم، ج 2، ص546)
  • مادر حضرت موسی مبرقع حضرت سمانه مغربیه(علیها السلام) بودند که دارای عظمت و فضایل و مکارم بودند از جمله امام جواد(علیه السلام) درباره ایشان فرمودند: «نام او سمانه است، او بانويي است كه حق من را مي شناسد او از بانوان بهشت است. شيطان سركش به او نزديك نشود و نيرنگ طاغوت عنود به او راه نيابد او همواره مورد نظر خداوندي است كه هرگز خواب ندارد و در مقام والاي معنوي در رديف مادران صديقان و صالحان است»(محلاتي، ذبيح الله، رياحين الشريعه، ج 3، ص 23؛ موسوعة الامام الجواد(ع)، ص41.)
  • حضرت موسی مبرقع چون در دامان عصمت حضرت امام جواد(ع) و مادر بزرگوار حضرت سمانه تربیت و پرورش یافته بودند و نیز در خدمت برادر بزرگوار امام هادی(ع) کسب علوم الهی فرموده بودند لذا تبدیل به یک شخصیت عظیم شده بودند و صاحب علم و تقوا و بزرگواری بودند و چون علوم قرآنی و حدیثی را مستقیم از امام معصوم و بردار معصوم کسب نمودند، مبلّغ و راوی بزرگ برای جامعه شیعه بودند.
  • مردم حضرت موسی مبرقع را به عنوان شخصيتي برجسته در علم و تقوا مي شناختند و مسائل ديني خود را از وي سؤال مي كردند، ولي او به خاطر احترام فراواني كه براي برادرش امام هادي(ع)قائل بود، سعي مي كرد براي پاسخگويي به مسائل به آن حضرت مراجعه نمايد و بدون اجازه او به مسائل مهم پاسخ ندهد. (أضواءٌ علي حياة موسي المبرقع و ذريّته، ص 128)
  • حضرت موسی مبرقع مانند حضرت يوسف رخساره زيبا و جذابي داشتند كه به هنگام عبورشان مردم دست از كسب و تجارت برداشته، به تماشاي ايشان مي ايستادند به همين دليل ايشان نقاب و برقع به چهره مبارك مي انداختند و از اين جهت به (مبرقع؛ برقع كشيده) معروف گشتند.
  • حضرت موسی مبرقع پس از مهاجرت به قم نيز مورد احترام علماي بزرگي چون احمد بن عيسي اشعري و احمد ابن اسحاق قمي و محمّد بن يحيي كه رياست ديني و دنياي مردم قم را دارا بودند، واقع گرديد.
  • پرهيزگاري، امانت و تقواي حضرت موسي مبرقع نزد پدرش، امري مسلّم بود تا آنجا كه حضرت امام جواد(ع)او را بعد از برادرش امام هادي(ع) متولي موقوفات و صدقات خود نمود، بي آنكه بر وي ناظر و مراقبي بگمارد. اين موضوع در وصيت نامه امام جواد(ع) به صراحت بيان شده است. (احمدي، حسين، نورٌ علي نور، ص 26).
  • موسي مبرقع(ع)پس از عمري تهجّد و خدمت و تبليغ علوم اهل بيت(عليهم السلام) در شب چهارشنبه اواخر ربيع الثاني سال 296 هق. در قم وفات يافت و در مكان فعلي از اصحاب امام رضا(ع) مدفون گرديد. در بقعه و حرم موسی مبرقع 40 تن از فرزندان و نوادگاه موسی مبرقع دفن اند و در همين مجموعه، بقعه امامزاده زيد از فرزندان امام سجاد(ع) نيز واقع گرديده است (احمدي، حسين، نورٌ علي نور، ص 15)
  • حرم حضرت موسی مبرقع در محله چهل اختران قم، مورد توجه و احترام شیعیان و ارادتمندان بوده است، علما و مراجع همواره برای زیارت و حاجت طلبی از حرم این بزرگوار تاکید داشتند از جمله آیة الله بهجت فرمودند: «اگر كسي خدمتي به حضرت موسي بن مبرقع(ع)نمايد مورد عنايت اهل بيت(عليهم السلام) و امام جواد(ع) و امام زمان(عج) واقع مي شود».
  • سادات رضوي، تقوي، نقوي، برقعي، رضايي و… همه از نسل محمّد اعرج فرزند احمد بن موسي مبرقع مي باشند كه تا به امروز از بين آنها علما و صلحا و افراد برجسته اي به ثمر رسيده و اهل ايمان از وجود پرفيض آنها بهره مند گرديده اند… (احمدي، حسين، نورٌ علي نور، ص 35).

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
×